My first week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Miloe Deenen - WaarBenJij.nu My first week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Miloe Deenen - WaarBenJij.nu

My first week!

Blijf op de hoogte en volg Miloe

03 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi lieve mensen,

Bedankt voor al jullie lieve reacties! Doet me goed om ze te lezen!

De eerste week zit er alweer op! De tijd vliegt!
De eerste stagedagen waren ontzettend leuk en inspirerend, maar ik moest wel even flink aanpassen aan het niveau waar zij op werkte. Gelukkig heb ik al wat mooie complimenten gekregen van mijn stagebegeleider!
Wanneer ik aankwam bij mijn stage bedrijf, was het wel allemaal anders dan verwacht; iedereen werkt in dezelfde ruimte, totaal geen ‘jasjedasje’-cultuur en iedereen was erg relaxed. Ik werd meteen voorgesteld aan het gehele team, dus dat gaf me al meteen een gevoel dat ik erg welkom was. Hierna had een gesprekje met mijn stagebegeleider, Pete, om even door te lopen wat mijn functie in zou gaan houden en wat ik graag uit de stage wilde halen. Meteen daarna werd ik aan het werk gezet. Ik maak eigenlijk het hele proces mee, van briefing tot concept, dus dat is ontzettend interessant! Ik zit aan de kant van Strategy, wat dus vooral over het trendwatching en conceptontwikkeling gaat. Daar word ik vergezeld door mijn stagebegeleider Pete en 2 dames die bezig zijn met design, Amy en Michelle. Het zijn echt super leuke mensen en ook ontzettend grappig. Helaas zijn er nu niet veel opdrachten, maar volgende week krijgen we weer veel feedback van de opdrachtgevers, dus kunnen we weer aan de slag met het aanpassen van de concepten etc.
Aangezien ik al een aantal mensen had ontmoet, werd ik op dinsdag meegevraagd naar Nick en Simon, aangezien zij op zouden gaan treden in een kroegje in Kaapstad. Helaas begonnen ze pas om half 11 met zingen en waren ze 20 minuten later weer weg. Ook waren Nick en Simon niet al te blij; ze hadden namelijk liever geen/weinig Nederlanders erbij gehad, aangezien hun nieuwe tv programma gaat, over het laten horen van hun muziek aan de Zuid Afrikaanse bevolking.
Na een paar dagen stage lopen, was het alweer weekend. Het plan was eigenlijk om naar Namibië te gaan, maar we konden helaas geen auto meer regelen voor de trip. Toen hebben we met een gezellig groepje mensen andere plannen gemaakt voor het lange paasweekend; vrijdag lekker relaxen, zaterdag surfen en stappen, zondag sandboarden en maandag weer relaxen.
Zo gezegd, zo gedaan… Nou dat liep toch even wat anders… Vrijdag was geen probleem: relaxen kan ik namelijk als de beste :)! Zaterdag zijn we op tijd opgestaan om te gaan surfen. Donkere wolken en harde wind gooiden al snel roet in het eten, maar we gingen toch met de trein richting Muizenberg. Wanneer we daar, na driekwartier, aankwamen, bleek er een sharkalarm uit te staan. Geen surfen dus… Ook waaide het zo hard, dat we helemaal gezandstraald werden. Nou, dan maar iets eten en drinken en weer terug op huis aan.
Eenmaal bij het station aangekomen, was de trein net weg. 40 minuten later zou de volgende pas komen. Helaas had deze trein ook nog eens dikke vertraging, dus hebben in totaal anderhalf uur staan wachten. Eindelijk in de trein kwamen er een aantal controleurs aangelopen. We hadden kaartjes voor 2e klas gekocht, maar blijkbaar zaten we in 1e klas. We moesten dus snel op het station naar een andere wagon rennen. Echt, ik heb nog nooit zoveel mensen in 1 wagonnetje gezien. Gelukkig waren er een aantal mannen bij, anders had ik me toch een stuk minder veilig gevoeld. Ik moet zeggen: wel een echte experience.
’s Avonds zijn we lekker met de groep gaan eten bij Mama Africa en zijn we gezellig gaan stappen. De volgende ochtend zocht ik om half 6 mijn bedje op :)!
Zondagochtend weer redelijk op tijd uit bed om te gaan sandboarden. Om kwart voor 1 waren we vertrokken naar het station, waar om 2 uur de trein zou vertrekken. Deze keer hadden we maar wel gekozen voor 1e klas kaartjes. Deze keer ging de reis naar Fish hoek. Het was gelukkig droog gebleven, we hadden de trein op tijd, dus dat was al iets. Een paar stations voor Fish hoek stond de trein stil. Maar liefst anderhalf uur… Uiteindelijk maar uit de trein gesprongen om een taxi te pakken, aangezien we wel echt nog wilden sandboarden. Guess what? We komen in de file… Just perfect! De chauffeur was het zat, dus pakte hij een andere route. Met volle vaart raasde hij over de berg heen. Another experience… Eenmaal over de berg heen, komen we praktisch op dezelfde plek uit, dus staan nog steeds te wachten op de wegversperring. Het was ondertussen al kwart voor 5, dus het had geen zin meer om te gaan sandboarden. Eindelijk aangekomen in Fish hoek, meteen weer de trein terug gepakt (welke ook weer 40 minuten later aan kwam zetten). Sinds een lange tijd heb ik die avond een cocktail gepakt bij het eten. Ik had helemaal het idee om me te bezatten door het bagger weekend, maar dat had ik toch maar niet gedaan :)!
Maandag was het de hele dag aan het regenen, dus heb ik een paar filmpjes gekeken met een aantal dames! Dat was dan wel weer een leuk einde van het weekend!
Ik heb nog geen plannen voor aankomend weekend, maar het weekend van 13 april ben ik lekker weg met de studenten van 4Exchange. Dan gaan we naar Cederberg!
I’ll keep you posted!!

  • 04 April 2013 - 12:21

    Mams:

    Nou Miloe,
    het paasweekend heeft jouw geduld wel enorm op de proef gesteld, volgens mij!! Jeetje, wat een pech! Maar goed, niet getreurd, je staat nog maar aan het begin van je grote avontuur, dus hopelijk komen er nog voldoende momenten om de geplande activiteiten alsnog te gaan ondernemen!
    Ga lekker door met schrijven, want het is iedere keer weer erg leuk om je belevenissen te lezen!
    Tot skyps!
    Liefs, mama xxxx

  • 04 April 2013 - 21:00

    Marij En Marius Wittens:

    hey miloe,

    wat leuk om zo al je belevenissen te volgen,

    maar je hebt idd nog tijd genoeg om alles daar te ontdekken,

    grtjs van ons xx

  • 08 April 2013 - 20:09

    Cecile Cremer:

    Hi muppie,

    super druk met school gehad, dus nu pas de tijd om je nieuwe update te lezen.

    Ten eerste moet ik toch nog even zeggen dat ik het super vind dat je dit avontuur bent aangegaan, wat ben je gegroeid de laatste maanden dat je nu helemaal alleen naar kaapstad bent gegaan.

    Het klinkt echt als een heel avontuur en dat na de eerste week al, jaloersmakend!

    Geniet ervan, maak er een mooie tijd van en ik wacht op een nieuwe update <3

    xxx

  • 14 April 2013 - 11:39

    John:

    Hoi Miloe,
    Het heeft even geduurd voordat ik je heb gevonden hier vanuit Jakarta, maar je beschrijving leert me dat je het geweldig naar je zin hebt. Je ervaringen met het publieke transport systeem moet je zien als iets heel gewoons in een (semi)ontwikkelingsland. Ik denk ook dat je zuidafrikaanse collega's niet versteld zullen staan van je ervaring.
    Verder ben ik natuurlijk bijgepraat door je moeder met wie je regelmatig contact hebt. Ik vind het geweldig dat alles zo fijn op de zuidafrikaanse pootjes terecht is gekomen en ik wens je verder aan waanzige tijd toe!
    Liefs van ome John

  • 14 April 2013 - 12:04

    John:

    Hoi Miloe,
    Ben snel weer even terug. Reden, wel ik heb de site van Stretch even bekeken en vroeg me af of je wel in Zuid Afrika bent??? Allemaal witneuzen!! Is Stretch nog niet begonnen met de "Africanization" of the organisation??
    DHV heeft sinds 15 jaar een bedrijf van 600 mensen in Zuid Afrika waarvan het management destijds helemaal bestond uit witneuzen. 5 jaar geleden zijn we begonnen met het "Africanization" proces, hetgeen de wet ook voorschrijft. Resultaat is nu dat ruim 40% van het management black African is. De site van Stretch wekt niet de indruk dat ze er daar ook werk van maken. Of zie ik dat verkeerd? Ben benieuwd.
    Ciao
    Ome John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miloe

Ik studeer International Lifestyle Studies en ga op stage naar het mooie en inspirerende Kaapstad, Zuid Afrika.

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 5841

Voorgaande reizen:

22 Maart 2013 - 16 Augustus 2013

Stage lopen in Kaapstad

Landen bezocht: